Need for Speed ​​Heat recension: Ljummet spänning i denna generiska racer med öppen värld

Teknologi

Ditt Horoskop För Imorgon

Need for Speed: Heat, släppt med lite uppbyggnad eller hype, är det senaste inlägget i EA:s långvarig racingserie, och det är rimligt att säga att upplevelsen, temperaturmässigt, ligger mer i den ljumna änden av skalan.

Liksom de flesta av dess senaste förfäder är Heat en öppen världsaffär, som äger rum i den Miami-inspirerade fiktiva lokalen Palm City. Du kliver in i skorna på en blivande streetracer som faller ihop med Ana, en tävlingsledare utan besättning. Polisens specialiserade höghastighetsarbetsgrupp har påbörjat ett strikt tillslag mot bensinhuvuden, och några av dessa officerare kan ha en egen dold, skrupelfri agenda.

Need for Speed ​​Heat är inte hemskt, utan bara underväldigande (Bild: EA)

Att utveckla handlingen innebär att man deltar i berättelseuppdrag, vanligtvis upplåsta genom att nå tröskelvärdena 'Cred' och 'Bank', spelets otrevliga etiketter för XP respektive pengar. Dessa tjänas in genom Heats mest (och enda) intressanta funktion. Spelet är uppdelat mellan dag och natt, var och en med olika händelser fördelade på drifting, terräng och enkla street race-kategorier. Det finns dock ingen traditionell dag/natt-cykel i spelet, eftersom du helt enkelt växlar mellan de två i menyerna eller när du använder ett garage.

Under dagen kommer 'lagliga' lopp att ge dig Bank, och polisen tenderar att lätta lite. Nattliga 'illegala' lopp ger dig Rep, och du kan samla ännu mer genom att engagera dig i polisjakterna. Att få mer uppmärksamhet från fem-o ökar din multiplikator, men om du blir överkörd innan du tar dig till ett safehouse så går all Rep du har tjänat den natten förlorad. Ja, lite som Dark Souls.

Allt känns mer spännande under de nattliga portionerna

Detta tillför en viss spänning till after dark-segmenten när du jonglerar med att hålla dig utanför och orsakar problem att nå nivån med hotet om att hamna tomhänt om polisen tar överhanden på dig. Draget av att bara köra en tävling till eller locka patrullbilar till en jakt i hög hastighet innan en desperat rusning hem gör att ta sig ut på vägarna på natten till ett mer tilltalande förslag jämfört med dagens relativt fotgängare.

Detta är dock i stort sett omfattningen av alla innovationer. Bortsett från det snygga tillvägagångssättet för att skaffa XP, Heat är en formelisk upplevelse som praktiskt taget inte går att skilja från de flesta Need for Speed-titlar de senaste åren.

Några av vädereffekterna är imponerande

Några av vädereffekterna är imponerande

Jag menar, spelet ser vackert ut, med några härliga fordonsmodeller och vädereffekter. Det finns också det vanliga utbudet av anpassningsalternativ, som låter dig köpa nya delar för att förbättra prestanda och ställa in din motor, oavsett om det är efter din egen specifika smak eller för att specialisera sig på terrängkörning eller drifting etc. Om du bara vill att din bil ska se snygg ut , hittar du massor av färger och dekaler som erbjuds, tillsammans med möjligheten att ladda ner design som skapats av andra spelare.

Men själva Palm City känns platt och tomt, särskilt under dagen. När det gäller hantering är allt bara ... OK. I ett försök att ta medelvägen mellan realismen i Forza-serien och arkadstilen i Burnout-titlarna, är slutresultatet här funktionellt men ändå styvt, utan den jävla spänningen från den senare och den trovärdiga simuleringen av de förra. . Känslan av hastighet är lite överväldigande och hopp är halvhjärtade, men din bil kan på något sätt plöja igenom lyktstolpar, betongavdelare och 90 % av stadens träd som om de var gjorda av kartong.

Need for Speed ​​Heat bilanpassning

Justera din åktur till ditt hjärta

Det finns ett sken av multiplayer, eftersom huvudmenyn ger dig valet att spela online eller spela solo. Onlinealternativet låter andra spelare dyka upp i din instans av Palm City, med möjligheten att utmana dem till tävlingar. Men det finns inget riktigt kött här om du är ute efter att verkligen ta tag i andra människoåkare, speciellt jämfört med, säg, de omfattande multiplayer-sviterna i de senaste Forza Horizon-spelen.

Palm City känns ibland ganska tomt

Palm City känns ibland ganska tomt

Dom

Need for Speed: Värme är en perfekt funktionell och funktionsduglig racer med öppen värld , och om du inte har spelat en på ett tag kan du säkert göra mycket värre. Dess roman, milt Dark Souls-y ta på en nivå upp erbjuder en trevlig nivå av spänning under de visserligen mer engagerande nattliga segmenten, och att förlora en konvoj av arga poliser efter att ha lett dem på en vild gåsjakt är alltid tillfredsställande. Det är inte heller ett fult spel, med de detaljerade bilarna och de glatta våta vägarna i fuktiga Palm City som ser imponerande ut, åtminstone på den testade PS4-versionen.

Senaste spelrecensioner

Men det är själva definitionen av generisk, med det trötta, Fast and Furious lite, underjordiska streetracer-motivet som vi har sett dussintals gånger tidigare.

daglig spegel framsidan idag

Heat misslyckas med att sticka ut från liknande franchiseavtal och ansluter sig till de mer förglömliga Need for Speed-bidragen. Det finns ett visst mått av kul att göra här, men det är klart att serien behöver en spruta nitrösa i tanken om den vill förbli relevant.

Plattform: Xbox One, PS4, PC

Releasedatum: Ute nu

Pris: £49,99